snart sa..

dagen fore dagen fore nya aret 2009 har i Israel.
ja, eller egentligen inte. det kommer inte bli 2009 utan ett helt annat, men det har jag tyvarr inte en endaste aning om.
 
jag maste ta en rejalt ingaende och fordjupande diskussion/lektion med min Rabbi om det omgaende kom jag pa nu, eller egentligen for lange sedan, men det kommer alltid upp en massa annat som ar viktigare i den stund vi studerar ett amnesomrade, eller del kanske man bor kalla det. -en del av religionen, sa man glommer bort.
for konstigt nog star det inte nagonting om det i min larobok, och inte ens i almanackorna. och det enda som star i almanackorna ar manaderna som de heter pa hebreiska for den judiska religionens ar.
det borde faktiskt vara en av de forsta sakerna man lar sig, men verkar inte som det ar sa viktigt. 
MEN det tycker jag att det ar. far alltid en massa fragor om det fran icke judar och kan aldrig svara.
for ni ska veta att for ovrigt sa gar alla judar som inte ar tok-religiosa av sig efter var (dvs de kristnas) kalender, och vart artal nar det galler allt annat i vardagliga livet utom da alla hogtider intraffar. da ar det helt plotsligt helt andra bullar som galler.
det ar bade markligt och intressant tycker jag.

Kommentarer

What's on your mind?..:

I am:
Remember me?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Comment:

Trackback
RSS 2.0