Jom Kipor

om nagra timmar, kl 17.52 for att vara exakt avslutas Jom Kipor, dvs fastedagen. den tillbringas pa samma satt som en Shabbat men utan mat och dryck. man far inte ens borsta tanderna.
detta for att paminnas och lida for sina synder under aret som gatt. efter denna dag ska man vara forlaten och renad allt ont man gjort enligt den judiska tron.
for att vara exakt borde jag egentligen inte sitta har och knappa loss, men eftersom jag inte ar judinna annu behover jag inte folja detta aven om jag ar i processen att konvertera just nu. kan kanske verka lite ologiskt att jag inte gor det, men det ar upp till mig.
for aven om jag kan forsta tankesattet och tycka det ar lite intressant haller jag inte riktigt med idén.
for jag tycker inte det borde vara ok att man gor dumma saker mot andra i sin vetskap och beter sig allmant illa under resten av aret for att sen kunna bli forlaten om man fastar under Jom Kipor. det sager ju nastan sig sjalvt, att det ar ok. det skulle ju vara sa mycket battre om folk inte betedde sig som svin fran forsta borjan sa behovs ingen Jom Kipor, eller?
dessutom sa renas inte kroppen av att inte ata och dricka. man behover vatten for att rena kroppen, sa att det skulle vara bra for nagon tvivlar jag pa. detta ar enbart psykologiskt, och for ortodoxa judar som innerligt tror pa allt som star i Torah. men som sagt, religion ar valdigt intressant pa det viset.

Kommentarer

What's on your mind?..:

I am:
Remember me?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Comment:

Trackback
RSS 2.0