midsommar redan?!

hade inte den blekaste aning att det var midsommarafton igar, redan liksom?! tiden gar verkligen alldeles for snabbt.
sjalv jobbade jag som vanligt, kom hem kl 17.30, och som alltid, eller for det mesta pa fredagskvallar, aven kallad erev Shabbat gor jag och I inte mycket mer an att mysa framfor TV:n, ater gott och busar till det lite.
99,9% av befolkningen har gor typ samma sak forutom det sistnamnda men istallet umgas de med deras nara och kara och garna hela slakten. for det ar sa man gor pa Shabbat. hela lordagen ocksa om man ska vara korrekt.
har i Israel har de flesta namligen inte mer an 1 dags ledighet sa pa Shabbat gors absolut ingenting. man vilar hela dagen sasom Gud gjorde, han "tillverkade" ju varlden pa 6 dagar och pa den 7:e vilade han, inget markvardigt med det.

fast jag tycker ju det ar ganska vardelost att man inte kan fa bestamma sjalv nar man ska vila. grejen ar ju den att pa lordagar ar verkligen allt nerstangt har, inte ens en buss/taxi kan du fa tag pa. och det var det allra jobbigaste for mig nar jag flyttade hit och innan jag hade korkort. I ville inte rora ett finger pa lordagar sa jag sa svordomar hela dagen av irritation att jag inte kunde aka till stranden eller ga till gymmet, (for det har man ju tid med pa lediga dagen), UTAN tvingades sitta hemma och rulla tummarna. jag led sa otroligt medan de allra flesta andra njuter av sysslolosheten. men nan matta far det val anda ta och vara eller hur?
men ska man folja religionen helt sa ar det faktiskt forbjudet att kora bil pa Shabbat, likasa roka cigaretter, anvanda elektricitet osv. allt som anses som arbete ar forbjudet. du far inte ens oppna ett paraply om det regnar ute for det anses som att bygga ett tak.
ja, sa kan det vara.

Kommentarer

What's on your mind?..:

I am:
Remember me?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Comment:

Trackback
RSS 2.0