svarare an jag kunnat forestalla mig

det har blir nog mycket svarare an jag nagonsin kunnat forestalla mig. jag pratar saklart om mitt slut-prov i den har konverterings historian som jag sysslar med. det kommer inte bli lattare sagt an gjort i den har fragan. det kan jag nog redan lova stort. jag visste att det skulle bli overkurs, men inte pa den har nivan.
ar precis hemkommen fran ett besok med en av mina Rabbiner som ska forbereda mig infor den stora dagen. nar det nu blir aterstar och se for blir det sa har invecklat vet jag inte om jag nansin kommer klara det.
pa varenda svar man ger pa en fraga far man tillbaka
-varfor da?, -var star det skrivet sa?

inte visste jag att man maste ha koll pa det nu ocksa, i vilken textrad mer eller mindre man far reda pa informationen i Torah. racker det inte med att man vet att det ar sa for att Gud bestamde det for en herrans massa ar sedan?

missforsta mig inte nu, for jag tycker faktiskt att det ar valdigt interessant det jag lar mig, men att behova halla reda pa kallorna for fakta verkar lite val onodigt, eller?
israeler i allmanhet ar valdigt ifragasattande. det kommer ALLTID en foljdfraga nar man berattar nagot och den ar saklart -varfor? och da ar det tankt att man ska forklara hur man tankte da man svarade, vad som ligger bakom svaret man angav osv.
allt som oftast funderar jag inte i de banorna om varfor jag tycker si och sa i mina asikter och framforanden, utan det ar bara sa for att jag sager sa. jag borjar lara mig de har besserwisser fasonerna dock, och ger darmed inte mer info an vad jag behover. varre var det i borjan jag kom hit da fragor i all oandlighet haglades over en och man inte hade en susning om vad man skulle fa fram for man blev mest bara sa chockad over nyfikenheten.
jag hade aldrig upplevt nagot liknande nagon annanstans. och da var man sa oskyldig och snall ifall man skulle verka oforskamd att jag gav svar pa allt vad de ville veta. nu ar det tvarstopp kan jag saga. det ar ju inte jag som ar oforskamd utan den som staller fragor om nagot de inte har med att gora.
sa vad jag ville saga med det har ar nog enklare an jag  forst tankte, och darmed gett svar till mig sjalv...

israeler= judar, judar= judendom, judendom= invecklad

Kommentarer

What's on your mind?..:

I am:
Remember me?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Comment:

Trackback
RSS 2.0