not a nice feeling God!!

helt plotsligt mitt i allt kaos kom det in 2 rabbiner pa jobbet och tande det andra ljuset i Chanukkian med bon och sang. lite festligt anda tycker jag aven om de flesta andra ganger jag ser nan mupp (no offense!!) i skagg och hatt ger mig avsmak och spykanslor.
thank God, ha melech le haolam for att min rabin till larare inte gar kladd sa!!

nu ska jag inte dra alla over en och samma kam, men alltfor ofta hander det att nan av de 2 rabbiner, som formodligen jobbar pa Bet Hadin (Judiska domstolen) typ som Rabbanotet i narheten) staller sig och stirrar pa mig utanfor vart fonster eller fran andra sidan gatan och sen gar in och vill fa sig en klippning av endast mig.
vore kanske inte sa jattekonstigt om det inte vore for att det for det forsta ar enligt judisk tro strangt forbjudet for en kvinna att klippa en man och annu mindre att en rabin tittar pa nagon annan kvinna da han ar gift. de far helst inte titta alls, inte ens nar han samtalar med en annan kvinna an sin egen.
detta ar ett ytterst motbjudande beteende fran dessa herrar som terroriserar mig med deras blickar och kroppsprak som de flesta andra israeliska man gor da de ser en naturligt blond tjej. (observera naturligt blond, ej blekt!)
oftast kan jag hantera situationen, men nar en man i religios kladsel gor liknande blir jag radd och avstandstagande fran allt vad religionen sager, kanske forst och framst for respekten som jag borde ha men inte har just da och det ar jobbigt. jobbigt eftersom jag konverterar. och jobbigt for jag far en massa ackliga bilder i huvudet om vad som kan finnas under skagget. det kan ju vara nan som ar riktigt psykiskt sjuk och gatt med i de ortodoxas gang for att skydda sig. vad vet jag?

fragan ar hur bor jag tolka detta egentligen?

Kommentarer

What's on your mind?..:

I am:
Remember me?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Comment:

Trackback
RSS 2.0