Shana Tova!!

GOTT NYTT AR till er alla, Eller Shana Tova som man sager har.
Idag ar det nyarsafton i Israel vilket jag tycker ar valdigt konstigt i detta solsken med denna varme. Man ar sa insnoade (dar fick jag till det, ha ha) pa att det ar kallt da vi kristna firar, eller kanske bor jag saga Sveriges invanare. Ja, det later battre.

Sen i sondags har det varit ett stort kaos pa jobbet sa det kanns skont att fa lite lang-ledigt. Anda fram till mandag eftermiddag for min del.
Kvallen ska vi spendera hos I's foraldrar for den traditionella nyarsmiddagen med kiddush. Det blir min 2:a i Israel. Sen far vi se vad det bar av. Ar lite sliten sa det kan handa att det blir sang-dags tidigt ikvall. Igar var vi pa en Batmitzva (fest da man "vuxen" forklarar sin dotter, da hon ar 12 ar) namligen, och aven om det inte blev sent alls och ingen alkohol ar jag trott av allt springande och fonande.  Arligt talat ar inte judarnas nyarsafton lika rolig som vara brukar vara, men det kanske beror pa sallskapet ocksa, vad vet jag.
Men vad jag menar ar att det alltid anordnas nan fest av nat slag och det behover det inte nodvandigtvis gora har mer an middagen. Alla hogtider firas forst och framst fran bibelsk (eller Torahs har) syn. 
Annat var det nar vi firade pa Ibiza...

Kommentarer

What's on your mind?..:

I am:
Remember me?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Comment:

Trackback
RSS 2.0