placering: oforstaende som ett barn

nu har vintertiden stallt till det for mig igen. mina flygtider har andrats vilket betyder att jag forlorar bada mina tagbiljetter som jag hade bokat sa duktigt for 1,5 man sedan, bara for att jag forsokte vara i tid for en gangs skull. det ar tur att jag inte forlorar sa mycket pa det, men det ar sa drygt att behova ringa mamma igen och tjata pa henne om att boka om och fixa. men har ingen annan mojlighet tyvarr eftersom mitt Israeliska bank-kort inte fungerar utomlands. blir sa irriterad pa det har. man ar som helt isolerad. ska man behova ha bank-konton fulla med pengar lite varstans i varlden for att kunna vara oberoende av andra?!  nu ar detta exempel i och for sig en bagatell, MEN gillar inte att fraga andra om sana enkla saker for det blir sa patetiskt pa nat satt. (vuxen kvinna som inte kan klara av nanting sjalv typ).

Jom Kipor borjar idag, kl 17 narmare bestamt fram till imorgon kvall. under den har tiden far man inte ens prata i telefonen, se pa Tv och DEFINITIVT INTE kora bil (vagarna ar avstangda) eller roka cigaretter. ingenting som har med att "tanda en eld" och dra nytta av det ar tillatet. vi ska till I's foraldrar och ata middag innan men jag har bestamt mig for att inte folja fastandet till punkt och pricka detta ar, inget ar harefter heller for den delen.
jag respekterar detta handlande till fullo och kan forstar valdigt mycket anledningen till varfor man gor det.
och darfor kommer jag saga emot mig sjalv lite har nu eftersom jag haller pa att konvertera, MEN jag tror allvarligt inte att denna dag utan nagon som helst foda eller dryck kommer att fa Gud att rena och forlata mig annu mer for mina synder och att jag ska lida for att forsta inneborden och t om bli sjuk som foljd. 
for, NEJ, jag kande mig inte pa nat satt starkare eller battre efterat vilket det sags att man gor, tvartom. har aldrig matt sa daligt av at inte ata eller dricka. ok, ingen mat- inga problem, men dryck = omojligt.
kan ju verka fanigt av mig kanske med tanke pa att sakert 99% av hela befolkningen gor det, gammal som ung,
t om gravida. de enda som inte behover ar barn under 12 ar och sjuka, sa jag far val inplaceras dar. 
oforstaende som ett barn och gammal som gatan...

Kommentarer
Postat av: mi

Hej!
Håller du att konvertera, hur är det? Vilken 'grad',om man får fråga? Jag ska också konvertera, så fort vi kan flytta närmre en judisk församling. Bor i en liten håla nu :-( (i Sverige då)

2007-09-22 @ 17:12:23
Postat av: naturalblonde

Vad menar du med vilken "grad"?
Jag gick ensam till Rabbanotet har i Israel, (som det heter) och de gav mig fritt fram eftersom jag hade en Rabbi dar jag bor som hjalper mig. Annars ar det nastan omojligt att fa gora det.
Laser for fullt hemma i min lilla bok och nu efter Sukkot och Sverige-resan borjar jag ga pa lektioner nagra ganger i veckan. Det bor vara avklarat innan arets slut tror jag..
Lycka till du med.

2007-09-23 @ 07:28:42
Postat av: mi

Jag menar; reform, conservativ or orthodox, men antar att du kör reformed :-)
Lycka till!

2007-09-23 @ 09:58:38
Postat av: naturalblonde

I Israel finns det inget reform, det gills absolut inte for att bli kallad for jude/judinna. Det finns inget mittemellan har, bara orthodox. Tankte borja pluggandet redan nar jag bodde i Barcelona men det visade sig vara onodigt eftersom jag tankte ga reform, och orthodox ar nast intill omojligt. Men jag ar ju i det heliga landet nu, he he, sa det ska nog ga bra.

2007-09-23 @ 11:34:28
Postat av: mi

Ja det gör det nog. :-) Själv har jag inte satt min fot i det heliga landet på TVÅ år!! Men en dag flyttar vi tillbaka... Vill helst vara konverterad och snacka flytande ivrit då :-)

2007-09-24 @ 00:26:05
Postat av: naturalblonde

varfor konverterar du inte har i istallet och lar dig hebreiska under tiden? det borde ju vara det basta om du vill prata flytande, eller har du nan att ova med?
fast det forstas...om du ska flytta hit ar det battre att ha allt innan, en massa formaner, fritt fram med allt och t om ekonomisk hjalp fran staten..

2007-09-24 @ 07:03:31
Postat av: Anonym

Precis. Det känns viktigt att ha lite mer hebreiska i bagaget, tycker det är jobbigt att inte förstå. Å konvertera ska jag vare sig vi ska till israel eller ej så, helst så fort som möjligt :-) Nu pluggar jag så vi blir kvar här ett tag till. Min sambo är israel. Lite nyfiken; var har du lärt dig hebreiska?

2007-09-24 @ 10:20:49
Postat av: mi

Läste gamla inlägg och såg att du läste på ulpan gordon. Gjorde jag med, fast det över två år sen....

2007-09-24 @ 12:01:38
Postat av: naturalblonde

det kommer snabbt tillbaka när du väl kommer dit, don't worry. för mig är det mer lurigt att komma ihåg spanskan nu, älskar spanska.

2007-10-01 @ 09:57:15

What's on your mind?..:

I am:
Remember me?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Comment:

Trackback
RSS 2.0