Hanukka

ja da var det andra dagen pa Hanukka. vaknade upp med djavulskt humor men nu borjar jag ma battre efter mitt obligatoriska-maste-ha morgon kaffe. utan det ar jag inte manniska, det fick I verkligen veta. a andra sidan var jag nog mest arg pa honom fran igar och det ska han inte fa komma undan med. att smaka pa sin egna medicin tycker jag behovs ibland och da ska inte ens sex hjalpa som forlat..

da var det det har med Hanukka. for er som inte vet varfor man firar det kan jag tala om att det handlar om en olivolja for en herrans massa ar sedan som brann i 8 dagar istallet for 1. sa vi "firar" det med att tanda ett ljus for varje dag i Hanukkian. det mittersta och nionde ljuset tar man som hjalp och tander de "riktiga" ljusen for nan tandare fanns ju inte pa den gamla goda tiden.
 image200

under denna hogtid har man ingen speciell middag for att festa till det utan man ater munkar och allt som ar oljigt och friterat for att hylla olivoljan och paminnas om miraklet som skedde. Hanukka ar miraklets tid.

image201

Kommentarer

What's on your mind?..:

I am:
Remember me?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Comment:

Trackback
RSS 2.0