skara halsen av dig?..

annu en lordag jag lyckas vakna for tidigt men jag kanner mig faktiskt utvilad. gick nyss ut pa balkongen men det blev lika raskt in for sag chefen sta och vanta pa en taxi till flygplatsen nedanfor. han bor nedanfor oss fast i en annan byggnad vilket kan kannas lite olustigt ibland. han har fatt en knapp pa att lara mig irakiska uttryck att saga till min kille (forresten tycker alla att det ar kul) men det senaste var nog inte sa dar supersmart, fragade I igar om "kata rasak" vilket tydligen betyder "skara halsen av dig", schysst.. tur att jag inte sa det i nat sammanhang.
dalig humor pa toppniva.. 
  
 
var forresten till den dar banken igen haromdagen och tog min kille med mig for att inte bli ignorerad annu en gang men det visade sig vara helt i onodan. (jag menar, vill inte banken ha mina pengar?)
hade bara mitt pass med visa och arbetstillstand med mig sa det gick ju inte for sig att oppna ett bank-konto at mig med endast det. ar tvungen att ha ett svenskt ID-kort ocksa (och for att ge mig annu mer huvudvark) som jag saklart inte har!!! fornyade aldrig nat sist eftersom passet duger dock och val till allt, forutom nu och har da. inte ens mitt Israeliska korkort gjorde nagon mer nytta for identifikation.

-fraga 1: vilken information finns pa ID-kortet som inte passet ger (har det nyaste passet)?
-fraga 2: sen nar behover man anvanda ett europeiskt ID-kort i ett land som inte tillhor EU?
-fraga 3: sa varfor maste jag ga omkring med mitt pass hela tiden och inte ett ID-kort ifall immigrationspolisen kommer och kollar upp mig? (hor inte hit men jag forstar liksom inte poangen med vad banken vill ha)

jag ar valdigt irriterad pa detta for det kommer ta mellan 1-2 manader om jag gar och fixar ett pa S.Ambassaden bara for att jag inte fixar det hemma. dessutom har jag inte tid eftersom de stanger typ kl 12 varje dag, och ta sig in till stan i morgontrafiken vill jag helst inte tanka pa.
kanske jag forstorar hela grejen men det kanns som det alltid ska ta emot for att gora det mest enkla saker.





 

 

Kommentarer
Postat av: Rouaa

akta (akta3) rasak är mer korrekt :)

2007-04-18 @ 18:41:49
URL: http://www.rouaa.blogg.se
Postat av: naturalblonde

om du sager det sa ar det val sa. du ligger inne med en massa info du.

2007-04-18 @ 19:45:50

What's on your mind?..:

I am:
Remember me?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Comment:

Trackback
RSS 2.0